مو

10 روش تاثیرگذار بر تقویت مو و رشد مو

تقویت مو مسئله‌ای است که این روز‌ها افراد زیادی به دنبال آن هستند؛ زیرا عوامل مختلفی مانند شرایط استرس‌زا، محیط کاری، تغذیه و … منجر به مشکلات مختلفی برای مو مانند نازک شدن، موخوره، کدر شدن، ریزش مو و … می‌شود. خوشبختانه روش‌های تقویت کننده مو زیادی وجود دارند که به‌راحتی قابل استفاده هستند.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم شما را با بهترین روش‌های تقویت مو آشنا کنیم. با ما تا پایان این داستان همراه باشید.

اهمیت استفاده از روش‌های تقویت مو

مو بخش مهمی از زیبایی است و هرچقدر مراقبت بهتری از آن انجام دهید، قطعاً برای سال‌های بیشتری موهایی زیبا، پرپشت و خوش‌حالت خواهید داشت. با توجه به اینکه موها مانند پوست ما در معرض محیط قرار دارند، بسیار آسیب‌پذیر هستند. عوامل مختلفی مانند نوع غذای مصرفی، نوع محصولات مورد استفاده، طریقه مراقبت از انواع مو مانند موی چرب یا موی خشک و … می‌توانند بر سلامت موها تأثیر بگذارند.

متأسفانه افراد زیادی دچار مشکلات مربوط به مو اعم از موخوره، شوره سر، ریزش مو، نازک شدن موها و … می‌شوند و این موضوع می‌تواند حتی بر روحیه و اعتمادبه‌نفس آنها تأثیر منفی داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکلات یا بهبود وضعیت در صورت به وجود آمدن این مشکلات، می‌توانید به کمک روش‌های صحیح تقویت مو تا حد قابل‌توجهی شرایط را بهبود دهید و احساس بهتری نسبت به موهای خود داشته باشید.

تقویت موی سر با روش‌های آسان

بهترین روش‌های تقویت مو در شرایط مختلف

همان‌طورکه در مقدمه به آن اشاره شد، روش‌های متعددی برای تقویت موی سر وجود دارند. در این بخش قصد داریم مهم‌ترین این روش‌ها را بیان کنیم که عبارت‌اند از:

1. جلوگیری از قرارگیری موها در برابر حرارت مستقیم

خشک‌کن‌های ضربه‌ای، اتوهای صاف‌کننده، فرهای گرم و سایر ابزارهایی که برای ایجاد حالت‌های مختلف در موها استفاده می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های شدیدی به موهای شما وارد کنند. به‌خصوص اگر موهای شما نازک، خشک یا مستعد شکستگی باشد. درواقع گرمای بیش‌ازحد و مستقیم مانند گرمای سشوار، می‌تواند به‌مرورزمان موهای شما را ضعیف کند و مشکلاتی مانند نازک شدن مو و ریزش مو را به وجود آورد. به همین دلیل متخصص پوست و مو در این زمینه توصیه می‌کند که نکات زیر را اجرا نمایید:

  • حتماً از تونیک‌های مراقبتی در برابر حرارت، قبل از استفاده از این ابزار استفاده نمایید.
  • باید ابزار مورد نظر تا موها یک فاصله حداقلی یعنی حدود 15 سانتیمتری داشته باشند.
  • هنگام استفاده از ابزارهای گرما دهنده برای مو حتماً آن را حرکت دهید و دستگاه را روی یک قسمت به مدت زیاد متمرکز نکنید.
  • در هفته، دو یا سه بار برای خشک کردن و حالت دادن به موها از این وسایل استفاده کنید، زیرا با فاصله افتادن بین هر بار استفاده، موهای شما فرصت پیدا می‌کنند تا خود را بهبود دهند.
  • سشوار و سایر ابزارهای خشک‌کن و طراحی مو را حتی‌الامکان بر روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب زدن به موها کاهش یابد.

2. استفاده از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت مو

مثل سایر قسمت‌های بدن، موهای شما نیز برای سالم و قوی بودن به انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارند. پژوهش‌ها نشان داده است که کمبودهای غذایی می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات مربوط به مو بخصوص ریزش مو باشد.

در جدول زیر ویتامین‌های مورد نیاز موی شما و مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها که می‌توانند به تقویت مو کمک کنند را آورده‌ایم:

انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیازمواد غذایی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی
ویتامین Aسیب‌زمینی‌های شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم‌مرغ و ماست
ویتامین‌های گروه B، به‌ویژه بیوتینزرده تخم‌مرغ، آووکادو، آجیل، جگر، ماهی سالمون و محصولات لبنی
ویتامین Cمنابع خوب شامل مرکبات می‌شود.
ویتامین Dماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال
ویتامین Eاز جمله منابع خوب می‌توان به تخمه آفتابگردان، آووکادو، بادام و اسفناج اشاره کرد.
آهنصدف، تخم‌مرغ، انواع گوشت قرمز، عدس و اسفناج
رویمنابع خوب شامل صدف، گوشت گاو، دانه کدو تنبل و عدس است.

گاهی ممکن است حتی با مصرف این مواد غذایی به دلیل برخی مشکلات مانند مسائل هورمونی در خانم‌ها یا عادات غلط گذشته، باز هم بدنتان دچار کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی شود؛ بنابراین مهم است که در صورت عدم گرفتن نتیجه با این روش‌های تقویت مو حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون، در صورت وجود کمبود بیش‌ازحد برخی از این مواد، برایتان مکمل تجویز کند. لازم به ذکر است به‌هیچ‌وجه نباید از مکمل‌ها بدون نظارت پزشک استفاده شود.

3. تقویت مو با استفاده به اندازه از شامپو

تمیز نگه‌داشتن موهای شما مهم است؛ اما بیشتر شامپوها از مواد شیمیایی قوی استفاده می‌کنند که روغن طبیعی موهای شما را نیز به‌منظور کاهش چربی و کثیفی موها از بین می‌برند؛ بنابراین درصورتی‌که هر روز به حمام می‌روید بهتر است از یک شامپوی ملایم استفاده کنید و حتماً بررسی کنید که آن شامپو برای موهای شما مناسب است؛ مثلاً شامپوی موی چرب را اشتباهاً برای موهای خشک استفاده نکنید.

همچنین تعداد دفعات شست‌وشو را به دو الی سه بار در هفته کاهش دهید. توجه داشته باشید که انواع شامپو تقویت کننده مو در بازار عرضه می‌شوند ولی شما باید شامپویی را انتخاب کنید که موهایتان واکنش خوبی به آن نشان دهد و از طرفی بیش‌ازحد مواد شیمیایی و آسیب‌زننده نداشته باشد. اگر نمی‌دانید چه شامپویی برایتان مناسب است، می‌توانید با پزشک یا مشاوران باتجربه پوست و مو مشورت کنید.

در این میان می‌توانید از روش‌های تقویت کننده مو خانگی مانند استفاده از سرکه سیب، نخود برای تقویت مو و… نیز بهره‌مند شوید.

تقویت مو با استفاده به اندازه از شامپو

4. تقویت مو به کمک ماساژ دادن پوست سر

افزایش گردش خون در پوست سر شما می‌تواند به سلامت پوست سر و تقویت موی سر شما کمک کند؛ زیرا درواقع فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2016 ماساژ دادن پوست سر به‌صورت منظم و روزانه به مدت 4 دقیقه، می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن مو و افزایش استحکام مو شود.

برای انجام ماساژ سر جهت تقویت مو شما می‌توانید با اعمال فشار با نوک انگشتان خود به‌صورت حرکات دایره‌ای، پوست سر خود را ماساژ دهید. شما می‌توانید این کار را روی موهای خشک یا موهایتان زمانی که خیس است، درست قبل از اینکه شامپو بمالید، انجام دهید. همچنین می‌توانید از انواع ماساژور پوست سر نیز که در بازار موجود است، استفاده کنید.

این دستگاه‌های دستی و برس مانند برای تحریک پوست سر شما بسیار خوب هستند ولی راحت‌ترین روش که در هر مکان و زمان قابل استفاده است، استفاده از انگشتان دست خودتان است!

5. استفاده از پروتئین کافی در رژیم غذایی

دریافت پروتئین کافی در یک رژیم غذایی متعادل برای رشد و تقویت مو بسیار مهم است، زیرا فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده‌اند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند باعث تضعیف مو و به دنبال آن ریزش مو شود.

غذاهای غنی از پروتئین که می‌توانند به تقویت موهای نازک و جلوگیری از آسیب به مو کمک کنند و حتماً باید به اندازه کافی در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • تخم‌مرغ
  • انواع ماهی مثل ماهی خال‌مخالی و ماهی قزل‌آلا
  • آجیل و دانه‌ها
  • گوشت کم‌چربی
  • اسفناج و کلم
  • لوبیا و انواع حبوبات
بهترین روش‎های تقویت کننده مو

6. استفاده از ماسک زرده تخم‌مرغ برای تقویت مو

زرده تخم‌مرغ حاوی همان پروتئینی است که یک فولیکول موی قوی را تشکیل می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2018 پپتیدهای موجود در زرده تخم‌مرغ می‌تواند به تحریک رشد مو و تقویت مو کمک کند. زرده تخم‌مرغ همچنین حاوی چندین ماده مغذی اساسی است که از جمله می‌توان به ویتامین‌های A و D، بیوتین و فولات در آن اشاره نمود. از طرفی یک ماده طبیعی است که آسیب‌های احتمالی مانند ترکیبات شیمیایی برخی شامپوها را ایجاد نمی‌کند. از طرفی بسیار راحت، قابل دسترس و مقرون‌به‌صرفه است.

برای ساخت ماسک مو با تخم‌مرغ می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  • از 3 زرده تخم‌مرغ به همراه 3 یا 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل استفاده کنید. (بسته به حجم موهایتان می‌توانید این مقدار را کم و زیاد کنید ولی نسبت بین تخم‌مرغ و روغن را رعایت نمایید.)
  • دو ماده را با هم به‌خوبی مخلوط کنید.
  • بعدازاینکه مواد به‌خوبی مخلوط شد، روی پوست سر و ریشه‌های خود بمالید.
  • پس از استفاده از مخلوط، یک کلاه دوش را روی سر خود قرار دهید.
  • بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی سر شما بنشیند.
  • سپس موهایتان را با آب خنک شست و شو دهید.

7. استفاده از آب سرد برای آبکشی

دوش گرفتن با آب داغ می‌تواند باعث آسیب به موهای شما، هم در ریشه و هم در کوتیکول شود. بخار در دوش می‌تواند کوتیکول‌ها را روی موهای شما باز کند که ممکن است منجر به خشک شدن موها، ریزش مو و افزایش شکستگی مو شود.

برای محافظت از موهای خود، با آب ولرم شستشو را انجام دهید. سپس، با اسپری آب خنک از دوش روی موها و پوست سر، شست و شوی موهای خود را به پایان برسانید. این کار می‌تواند به مهر و موم کردن رطوبت در کوتیکول مو کمک کند و باعث می‌شود موهای شما رطوبت بیشتری را حفظ کند که از خشکی مو جلوگیری خواهد کرد.

8. استفاده از آلوئه‌ورا برای تقویت مو

آلوئه‌ورا سرشار از انواع ویتامین‌ A ، ویتامین C و E است. همان‌طورکه پیش‌تر هم گفتیم، این ویتامین‌ها می‌توانند به رشد سلول‌های سالم کل بدن از جمله سلول‌های موجود در موهای شما کمک کنند. به‌علاوه، آلوئه‌ورا حاوی ویتامین B12 و اسیدفولیک است که هر دو می‌توانند در تقویت مو مفید باشند.

برای استفاده از آلوئه‌ورا می‌توانید ژل خالص گیاه آلوئه‌ورا را روی مو و پوست سر خود بمالید ولی به دلیل اینکه احتمال بروز حساسیت در پوست سر وجود دارد، بهتر است به دنبال محصولات مویی باشید که حاوی ترکیبات آلوئه‌ورا هستند و برای موها فرموله شده‌اند.

9. استفاده از پارچه نخی معمولی به جای حوله برای خشک کردن

به گفته کارشناسان مراقبت از مو، مالیدن موهای مرطوب با یک حوله پارچه‌ای پس از شستشو به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین حوله و موهای شما می‌تواند باعث افزایش صدمه و شکستگی مو شود. می‌توانید حوله‌های میکرو فیبر را انتخاب کنید ولی راه‌حل ساده‌تر و ارزان‌تر استفاده از یک تی‌شرت نخی ساده به جای حوله برای خشک کردن مو است.

استفاده از پارچه صاف تی‌شرت نخی برای خشک کردن مو باعث می‌شود اصطکاک کمتری ایجاد شده و درنتیجه موها کمتر آسیب ببینند. برای استفاده از این پارچه‌ها این مراحل را دنبال کنید:

  • پس از شستشو، بخش‌هایی از موهای خود را به‌آرامی فشار دهید تا هرچه بیشتر آب از آن خارج شود.
  • سر خود را به جلو خم کنید و تی‌شرت را به دور سر خود به سبك عمامه بپیچانید.
  • موهای مرطوب خود را به مدت 5-10 دقیقه در تی‌شرت پیچیده شده بگذارید بماند، سپس تی‌شرت یا پارچه نخی را بردارید.
  • تی‌شرت را به‌آرامی در اطراف هر بخش از مو که رطوبت بیش‌ازحد دارد، بکشید و اجازه دهید موها خشک شوند.
بهترین روش‌های تقویت موهای نازک

10. استفاده از روغن داغ برای تقویت مو

روش درمان روغن داغ برای تقویت مو یک انتخاب محبوب و مقرون‌به‌صرفه برای کمک به بازگرداندن رطوبت در موهای خشک یا آسیب‌دیده است. می‌توانید از روغن نارگیل یا آووکادو برای این کار استفاده کنید. روغن نارگیل و روغن آووکادو هر دو دارای اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین‌های A، B5 و E هستند که همگی برای تقویت مو بسیار مؤثر خواهند بود.

برای تهیه روغن داغ خود، این مراحل را دنبال کنید:

  • 1الی2 قاشق غذاخوری روغن آووکادو و روغن نارگیل را مخلوط کنید؛ اما نسبت هر دو روغن را تقریباً مساوی نگه دارید.
  • مخلوط روغن را درون یک شیشه بریزید و آن را به‌آرامی در ظرف آب داغ شده از قبل، فرو کنید.
  • اجازه دهید روغن حدود 2 دقیقه درون شیشه گرم شود. روغن نباید خیلی داغ شود، فقط باید کمی گرم و خوب ترکیب شود.
  • دمای روغن را در پشت مچ خود آزمایش کنید (باید ولرم باشد نه داغ و اگر به نظر می‌رسد که روغن داغ است، صبر کنید تا خنک شود)
  • پس از مطمئن شدن از دمای روغن، مقدار مناسبی از آن را روی ریشه و ساقه موهای خود بمالید.
  • در این مرحله اجازه دهید روغن به مدت 20 دقیقه روی موهایتان بماند تا خوب نفوذ کند.
  • سپس با آب ولرم خوب مواد را بشویید. البته با آبِ تنها، تمامی روغن‌ها پاک نمی‌شود و ما هم قصد این کار را نداریم و می‌خواهیم موها نرم‌تر و بهتر شوند. درصورتی‌که حس خوبی به این موضوع ندارید می‌توانید بعد از استفاده از ماسک روغنی، موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

سخن پایانی …

دستیابی به موهای قوی و سالم مستلزم مراقبت مناسب از موها و استفاده از محصولات باکیفیت است. از طرفی توجه به تغذیه برای تقویت مو بسیار مهم است. اگرچه تقویت مو کار سختی نیست ولی تقریباً 80% جمعیت دنیا نسبت به آن بی‌توجه هستند. امیدواریم روش‌هایی که در این مقاله گفته شد، برای شما نیز کارساز باشند. اگر تجربه دیگری در مورد روش‌های تقویت کننده مو مناسب سراغ دارید، خوشحال می‌شویم در زیر همین مقاله آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا