مو

معجزه تقویت موی سر با نخود با بهترین روش ها

همه ما دوست داریم در هر شرایطی و در تمام سنین موهایی زیبا، براق و سالم داشته باشیم. فرقی نمی‌کند موهای کوتاه، موهای بلند، موج‌دار، صاف، رنگی یا موی بکر داشته باشید، شما باید از هر نوع مویی به‌دقت مراقبت کنید تا همیشه شاداب و جذاب باشند. تقویت موی سر با نخود یکی از روش‌های فوق‌العاده عالی و مؤثر خانگی برای تغذیه رسانی به موها می‌باشد که می‌توانید با هزینه اندک و به‌راحتی به کمک آن موهایی سالم، نرم و لطیف داشته باشید.

در این مقاله از سفیر زیبایی می‌خواهیم برای شما عزیزان توضیح دهیم که تقویت موی سر با نخود به چه شکلی است و این ماده غذایی مفید چه کاربردهایی برای حفاظت از مو انجام می‌دهد. همچنین تعدادی از انواع ماسک نخود برای مو را که می‌توانید در خانه تهیه کنید به شما آموزش خواهیم داد. پس این پست را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

پروتئین نخود چیست؟

پروتئین نخود نوعی پروتئین گیاهی است که از پودر نخود استخراج می‌شود. نخود سرشار از پروتئین و فیبرهای گیاهی است. همچنین از نظر ذاتی فاقد ترکیباتی مانند گلوتن، لاکتوز، پروتئین سویا و تخم‌مرغ است که آن را به یک ماده فوق‌العاده بدون احتمال ایجاد کردن آلرژی برای هر فردی تبدیل کرده و تقریباً برای هر کسی مناسب است.

اگرچه پروتئین نخود معمولاً به‌عنوان مکمل غذایی تحت نظر پزشک مصرف می‌شود، اما نسخه هیدرولیز شده آن در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها به‌ کار برده می‌شود. در فرایند هیدرولیز کردن پروتئین نخود، طوری پروتئین آن فراوری می‌شود که پروتئین آن بهتر به موها نفوذ کرده و تأثیرات مفیدی روی موهای آسیب‌دیده و خشک داشته باشد. همچنین شما می‌توانید از انواع خواص نخود برای مو به کمک ماسک‌های خانگی که می‌توانید با این ماده مغذی به‌آسانی تهیه کنید جهت تقویت موی سر با نخود و درمان بسیاری از مشکلات و آسیب‌های موهایتان استفاده کنید.

فواید نخود برای مو

تقویت موی سر با نخود چطور صورت می‌گیرد؟

درست مانند بدن شما، موهای شما نیز به پروتئین نیاز دارند تا براق و سالم بمانند. پروتئین نخود به‌عنوان یک منبع کامل از اسیدهای آمینه ضروری و تعادل منحصربه‌فرد مواد مغذی دارای خواص ضد پیری، بازسازی کننده، آنتی‌اکسیدانی، حجم دهنده، حالت‌دهنده و تقویت‌کننده است که آن را به گزینه‌ای محبوب در میان بسیاری از فرمولاسیون‌های محصولات مراقبت از مو تبدیل می‌کند.

ازآنجاکه مو در درجه اول از پروتئین، به‌ویژه کراتین تشکیل شده است، یکی از اساسی‌ترین مواد برای حفظ سلامت مو نیز پروتئین است. انواع مختلفی از پروتئین مانند پروتئین گندم، پروتئین شیر، پروتئین ابریشم، پروتئین نخود و سایر موارد وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و انتخاب نوع مناسب پروتئین می‌تواند به شما در بهبود بیشتر سلامت مو کمک کند. همچنین، مهم است که پروتئین موجود در محصولات مراقبت از مو هیدرولیز شود و محصولات بر پایه نخود می‌تواند نتایج بهتری از خود نخود طبیعی برایتان داشته باشد؛ زیرا همان‌طورکه در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم پروتئین هیدرولیز شده می‌تواند نفوذ بهتری داشته باشد و درنتیجه مؤثرتر خواهد بود.

درواقع هیدرولیز پروتئین به معنی تجزیه پروتئین به پپتیدهای کوچک‌تر و اسیدهای آمینه آزاد است. این بدان معناست که این مولکول‌های کوچک‌تر به‌اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توانند به‌راحتی به ساقه مو نفوذ کنند تا برای مو مؤثر باشند. به همین دلیل شاید استفاده از فراورده‌های بر پایه پروتئین مثل محصولات حاوی نخود تأثیر بیشتری برای حفظ موهای سالم داشته باشد.

جلوگیری از ریزش مو با مصرف روزانه نخود

خواص نخود برای مو چیست؟

به‌طورکلی نخود یک تقویت‌کننده عالی برای موها محسوب می‌شود و خواص زیادی برای سلامت موها دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1. پروتئین نخود به هیدراته نگه‌داشتن مو و کاهش شکستگی آن کمک می‌کند

نازک شدن و شکستگی موها معمولاً نتیجه کمبود تغذیه در موها و کمبود رطوبت است. بدون آبرسانی، موها انعطاف‌پذیری کمتری دارند و بنابراین بیشتر مستعد شکستن هستند. آب نخود برای مو یا خود آن می‌تواند سرعت از دست دادن رطوبت در موها را کاهش دهد و اصطلاحاً موها را هیدراته نگه می‌دارد.

2. پروتئین نخود به تقویت مو و افزایش درخشندگی کمک می‌کند

باید اعتراف کنیم که وقتی زیر نور آفتاب می‌رویم اغلب فراموش می‌کنیم از موهای خود به‌طور کامل و به‌درستی محافظت کنیم. موهایی که در اثر آفتاب، کلر آب در استخرها، رنگ‌های دائمی یا گرما آسیب‌دیده‌اند، برخی از لایه‌های محافظ خود را از دست داده‌اند. هنگامی‌که کوتیکول مو آسیب می‌بیند، ساختار مو تخریب شده و شکافته می‌شود که به موهای شما ظاهری خشن می‌دهد و البته عارضه موخوره را ایجاد می‌کند که حالت دو شاخ در انتهای ساق موها یا شکستگی‌های زیگزاگی در طول موها را ایجاد خواهد کرد که اگر با کوتاه کردن درمان نشود می‌تواند ساقه مو را خورد کرده و منجر به کم‌پشتی موها خواهد شد.

در چنین شرایطی، تقویت موی سر با نخود یک راه‌حل طبیعی و بسیار عالی است و می‌تواند از موخوره مجدد جلوگیری کند، زیرا با پر کردن شکاف‌های کوتیکول‌های شکسته و تشکیل یک لایه روی مو، به ترمیم نواحی آسیب‌دیده کمک می‌کند. این اثر پروتئینی سلامتی موهای شما را افزایش داده و آن‌ها را نرم و درخشان می‌کند.

3. حجم دهی و پرپشتی مو با نخود فراهم می‌شود

پروتئین نخود همچنین می‌تواند حجم بیشتری به موها اضافه کند و منجر به پرپشتی موها شود. درواقع پروتئین نخود ضخامت هر تار مو را به حداکثر می‌رساند و موهای شما را پرتر و حجیم‌تر نشان می‌دهد.

4. تقویت موی سر با نخود بسیاری از آسیب‌های پوست سر را برطرف می‌کند

جوانه‌های نخود و عصاره‌های دانه‌های نخود علاوه بر تقویت ساقه‌های مو و بهبود کیفیت موهای شما به بهبود پوست سر نیز کمک می‌کنند. این مواد باعث مرطوب شدن پوست سر می‌شوند و آن را به‌خوبی آب‌رسانی می‌کنند؛ بنابراین برای افرادی که دچار شوره سر بخصوص شوره‌ای که ناشی از خشک شدن پوست کف سر است، می‌باشند بسیار مفید است. برای داشتن جوانه نخود خودتان می‌توانید مقداری نخود را یک شب خیس کرده و تا یک هفته زیر دستمالی مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند.

با مصرف نخود یا جوانه آن به‌صورت خوراکی و یا ماسک موضعی برای موها و کف سر می‌توانید علاوه بر افزایش سلامت، پرپشتی و تقویت موهایتان از هر لحاظ سرعت رشد موهای خود را نیز افزایش دهید. در این مورد استفاده از جوانه نخود می‌تواند مؤثرتر باشد؛ بنابراین حتی اگر نمی‌توانید به‌صورت روزانه آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید بهتر است در بعضی روزها از ماسک آن استفاده کنید.

5. تقویت موی سر با نخود موها را نرم می‌کند

به دلیل خاصیت تغذیه رسانی و آبرسانی بسیار خوبی که نخود برای موها دارد، می‌تواند یک نرم کننده طبیعی بسیار عالی برای موهایتان باشد. با استفاده از نخود شما موهایی نرم و براق خواهید داشت.

6. جلوگیری از ریزش مو از طریق تقویت موی سر با نخود

وقتی موهایتان با نخود تقویت شود و از حالت نازک و شکننده بودن خارج شود قطعاً ریزش موهای شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل نخود به‌عنوان یک روش طبیعی در جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان بسیار مؤثر است.

انواع ماسک های نخود برای تقویت مو

آموزش ساخت ماسک‌های مختلف جهت تقویت موی سر با نخود

شما می‌توانید پودر نخود را که سرشار از پروتئین است را در رژیم غذایی خود قرار دهید؛ مثلاً می‌توانید آن را به اسموتی‌ها، ماست یا بلغور جو دوسر اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید آن را در حین آماده‌سازی انواع غذاها مانند خورش‌ها به غذای خود اضافه کنید. بسیاری از محصولات مو مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها حاوی نسخه هیدراته پروتئین نخود نیز در بازار عرضه می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

البته باید سعی کنید به دنبال محصولات طبیعی با پروتئین نخود باشید که با مواد شیمیایی زیادی ترکیب نشده باشد. علاوه بر این موارد شما می‌توانید از انواع ماسک نخود برای مو به‌صورت موضعی نیز استفاده کنید که آموزش آن‌ها را در زیر برایتان شرح می‌دهیم:

ماسک موی نخود و حنا

ماسک موی نخود و حنا راهی عالی برای افزودن پروتئین و قدرت به تارهای موی شماست. برای نتایج فوری و طولانی‌مدت می‌توانید این ماسک را به رژیم مراقبت از موهای خود اضافه کنید. در مورد خواص نخود در قسمت‌های قبل به‌طور مفصل صحبت کردیم. حنا نیز یک راه عالی برای تقویت تارهای موهای شما است؛

بنابراین می‌توانید آن را به رژیم مراقبت از موهای خود اضافه کنید تا نتایج فوری و طولانی‌مدت داشته باشید. حنا فیبر مو را عمیقاً تغذیه، نرم و محافظت می‌کند، اما همچنین موهای آسیب دیده را بازسازی و احیا خواهد کرد و درعین‌حال کیفیت موها را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین ترکیب حنا و نخود می‌تواند یک غذای کامل برای موها باشد و به‌خوبی موها را از هر لحاظ تقویت کند. البته حنا منجر به رنگ دهی می‌شود و اگر رنگ آن را دوست ندارید باید از سایر انواع ماسک نخود برای مو استفاده کنید.

ماسک پودر نخود به‌علاوه بابونه و سدر

سدر و بابونه هر دو دارای ترکیبات ضدالتهابی و ضد میکروبی هستند که می‌توانند منجر به تسکین خارش کف سر شده و به دلیل عناصر تغذیه کننده و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارند به همراه نخود نتایج شگفت‌انگیزی را برایتان ایجاد کنند.

برای تهیه این ماسک باید به روش زیر عمل کنید:

  • مقداری نخود را خیس کرده و بگذارید خشک شود. سپس با دستگاه آسیاب آن را پودر کنید. (توجه داشته باشید که این مرحله را به‌طور دقیق انجام دهید. در غیر این صورت در انتهای کار شستن نخودها از میان تار موها کار سختی برایتان می‌شود.)
  • بعد مقداری بابونه را دم کرده و به پودر نخود اضافه کنید.
  • در مرحله بعد دمنوش بابونه و پودر نخود را ترکیب کرده و یک قاشق غذاخوری پودر سدر هم به آن اضافه کنید و کاملاً با هم ترکیب نمایید.
  • سپس با یک قلم مو یا دستان تمیز مواد خمیری شکل را به موهایتان از ریشه تا انتهای ساقه‌ها بزنید.
  • اجازه دهید این ماسک به مدت یک ساعت روی سرتان باقی بماند.
  • بعد با آب ولرم و شانه موهایتان را بشویید.
خواص آب نخود برای تقویت مو

ماسک آب نخود برای مو

شما می‌توانید از آب نخود نیز برای موهایتان به‌تنهایی استفاده کنید که تغذیه رسانی و تقویت‌کنندگی عالی برای موهایتان دارد. مزیت استفاده از آب نخود این است که دیگر دغدغه شستن موها و پاک کردن نخودها یا آرد نخود از تار موها را نخواهید داشت و نتایج خوبی هم حاصل می‌شود. برای تهیه این ماسک کافی است مقداری نخود را در آب تا 24 ساعت خیس کنید. این کار باعث می‌شود که املاح موجود در نخود وارد آب شود.

این آب همچنین دارای ویتامین‌های گروه B است که بسیار خون‌ساز می‌باشد و وقتی همراه با عسل به‌عنوان ماسک چه برای پوست و چه برای موها استفاده شود بسیار مقوی است؛ زیرا اکسیژن‌رسانی زیرپوست را افزایش داده و به‌مرورزمان موها را تقویت کرده و رشد آن‌ها را بیشتر می‌کند.

ماسک تقویت موی سر با نخود و عسل

روش دیگری که می‌توانید از نخود و عسل برای موهایتان استفاده کنید به‌صورت زیر است:

  • مقداری از نخود خام را در آب خیس کنید و بعد از یک روز که کاملاً خیس خوردند آن را در دستگاه آسیاب نمایید. (آب نخودها را دور نریزید و نگه دارید.)
  • سپس مقداری از آب نخود را نیز به آن اضافه کنید تا خمیری چسبناک ایجاد گردد.
  • بعد یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه نمایید و ترکیب را خوب مخلوط کنید.
  • خمیر آماده شده را از ریشه تا انتهای موهای خود بزنید.
  • اجازه دهید این ماسک به مدت 40 دقیقه روی سرتان بماند.
  • در مرحله بعدی ماسک را با آب ولرم از روی پوستتان پاک کنید.

ماسک تقویت موی سر با نخود و قهوه

اگر رنگ حنا را دوست ندارید می‌توانید به جای حنا از قهوه به همراه نخود استفاده کنید. البته قهوه نیز رنگ دهی به موها دارد ولی رنگ بهتری از حنا ایجاد می‌کند. طرز تهیه این ماسک نخود نیز به شکل زیر است:

  • مقداری نخود را به مدت یک شب خیس می‌کنیم.
  • بعدازاینکه نخودها کاملاً خیس خوردند آن را با استفاده از دستگاه آسیاب کاملاً پودر کنید.
  • سپس یک قاشق غذاخوری پودر قهوه به آن اضافه نمایید.
  • جهت ایجاد حالت خمیری و افزایش قدرت تقویت‌کنندگی ماسک یک تخم‌مرغ هم به آن اضافه کنید و کاملاً ترکیب نمایید تا یک شکل خمیری به دست آید.
  • سپس خمیر ایجاد شده را به تمام قسمت‌های موهای خود و ریشه سر بزنید.
  • اجازه دهید این ماسک یک ساعت روی سرتان بماند.
  • سپس با آب سرد و شانه مواد را بشویید.
عوارض مصرف بیش از حد نخود برای تقویت مو

موارد احتیاط استفاده از نخود برای تقویت موها

تحقیقات نشان داده است که هضم پروتئین‌های گیاهی در مقایسه با پروتئین‌های حیوانی می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد؛ بنابراین در صورت افزایش این پروتئین در رژیم غذایی، ممکن است کمی طول بکشد تا بدن شما تنظیم شود و در ابتدا باید در مقادیر کم مصرف شود.

وزن بدن عامل تعیین کننده برای محاسبه پروتئین دریافتی مورد نیاز است. معمولاً محدوده توصیه شده پروتئین برای مردان و زنان تقریباً 0.8 تا 1.0 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن یا 0.36 تا 0.45 گرم به ازای هر پوند از وزن بدن است. اگرچه پروتئین برای سلامت بدن بسیار مفید است ولی اگر در مقادیر بسیار زیاد مصرف شود، کبد ممکن است برای پردازش سریع پروتئین دچار مشکل شود. درنتیجه می‌تواند عوارض جانبی مانند سطوح بالای آمونیاک در خون، حالت تهوع، اسهال و حتی مرگ را ایجاد کند.

از طرفی پروتئین نخود حاوی ماده‌ای به نام پورین است که می‌تواند بر افرادی که از نقرس رنج می‌برند، تأثیر بگذارد؛ بنابراین بهتر است در حد تعادل مصرف شود و افرادی که نمی‌توانند از آن به‌صورت خوراکی استفاده کنند به‌صورت موضعی استفاده کنند که عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند. البته این افراد نباید از ماسک نخود بر روی پوست سر استفاده کنند و باید تنها ماسک را به ساقه‌های مو بزنند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.

سخن پایانی …

همان‌طورکه گفتیم نخود خواص بسیار شگفت‌انگیزی برای تقویت و محافظت از موهای شما دارد و می‌توانید با روش‌های مختلف مثل خوردن نخود یا استفاده از آن به‌صورت ماسک موضعی برای تقویت موی سر با نخود بهره‌مند شوید. اگر از نخود برای مو استفاده کرده‌اید خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا