تناسب اندام

تاثیر بی نظیر تخم کتان برای لاغری

کتان یا دانه کتان یک محصول غنی از فیبر است که کاربردهای فراوانی دارد. تخم کتان هم به‌صورت مستقیم استفاده می‌شود و هم روغن آن تولیدشده و از روغنش استفاده می‌گردد. از تخم کتان برای لاغری نیز استفاده می‌شود. در این مقاله شما را با مزیت‌های تخم کتان برای لاغری آشنا می‌کنیم.

آیا تخم کتان برای لاغری مناسب است؟

به اعتقاد برخی افراد بخصوص در طب سنتی استفاده از تخم کتان برای لاغری در رژیم غذایی راهی سریع و آسان برای کاهش وزن است؛ اما بهتر است برای اطمینان بیشتر بگوییم تخم کتان یک ماده کمک‌کننده برای لاغری است و بیشتر به افرادی کمک می‌کند که از یک رژیم کم کالری نیز استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توانید از تخم کتان برای لاغری استفاده کنید؟

چگونه می‌توانید از تخم کتان برای لاغری استفاده کنید؟

فواید دانه کتان برای سلامتی از خواص غذایی و ترکیبات مولکولی منحصربه‌فرد آن می‌باشد. در ادامه شما را با خواصی که می‌تواند به لاغر شدن و سلامتی شما کمک کند:

سرشار از فیبر است:

دانه‌های کتان سرشار از فیبر هستند. وقتی غذاهایی می‌خورید که سرشار از فیبر هستند، مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. اگر تلاش می‌کنید که کالری کمتری مصرف کنید تخم کتان به‌خوبی می‌تواند اشتهای کاذب شما را سرکوب کند تا نیاز به کالری کمتری داشته باشید.

خوردن فیبر برای انتقال بهتر مواد غذایی از طریق روده و جلوگیری از انسداد روده بزرگ ضروری است. همچنین در تثبیت قند خون و در نهایت رسیدن به یک وزن ایدئال به شما کمک خواهد کرد.

منبع اسیدهای چرب امگا 3:

دانه‌های کتان همچنین مملو از اسیدهای چرب زنجیره‌ای امگا 3 است که دارای فواید سلامتی بسیاری هستند. آن‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند، از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند، به مبارزه با بیماری‌های خود ایمنی کمک می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز کاهش دهند.

تخم کتان منبع لیگنین است!

لیگنین یک پلیمر پیچیده است که در دیواره سلول بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. این ماده به مواد گیاهی بافتی چوبی یا سفت می‌دهد. محققان دریافته‌اند که لیگنین فواید بسیاری دارد که قبلاً از آن‌ها بی‌اطلاع بودند. لیگنین ممکن است فشارخون را کاهش دهد و می‌تواند تا حدودی نیز به کاهش وزن کمک کند.

نحوه استفاده از تخم کتان برای لاغری

نحوه استفاده از تخم کتان برای لاغری

اگر علاقه دارید از تخم کتان برای لاغری استفاده کنید، دو روش محبوب برای آن وجود دارد. به خاطر داشته باشید که بدن هر کس واکنش متفاوتی نسبت به مکمل‌های بذر کتان نشان می‌دهد و نتایج شما ممکن است از نظر کاهش وزن متفاوت باشد. همچنین این موضوع را بدانید که تخم کتان یک ماده جادویی نیست و بدون داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش خیلی تأثیر چندانی نخواهد داشت.

نوشیدنی لاغری تخم کتان

شما می‌توانید با پودر کردن بذر کتان یک نوشیدنی لاغری تهیه کنید. این نوشیدنی می‌تواند سوخت‌وساز بدن را تقویت کند، به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید و هضم غذا را بهبود ببخشد.

برای تهیه این نوشیدنی به موارد زیر احتیاج دارید:

  • 1 قاشق چای‌خوری پودر بذر کتان تازه آسیاب شده (می‌توانید دانه‌ها را از قبل آسیاب کرده و در یخچال قرار دهید)
  • 1 عدد لیمو
  • یک فنجان آب گرم

دانه کتان آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کرده و خوب هم بزنید. آب‌لیمو را به لیوان خود اضافه کنید تا هم طعم بهتری به نوشیدنی بدهد و هم ویتامین C بدنتان را تأمین کند. برای کاهش وزن روزی یک لیوان از این نوشیدنی بنوشید.

مکمل‌های خوراکی بذر کتان

مکمل‌های بذر کتان خوراکی که حاوی روغن بذر کتان فشرده هستند، از فیبر کمتری نسبت به دانه‌های کتان خام برخوردار می باشند، اما می‌توانند راحت‌تر مصرف شوند. می‌توانید این مکمل‌ها را یک بار در روز مصرف کنید تا به کاهش وزن شما کمک کند.

موارد احتیاطی هنگام استفاده از تخم کتان برای لاغری

موارد احتیاطی هنگام استفاده از تخم کتان برای لاغری

دانه‌های کتان هنگام مصرف در مقادیر متوسط ​​برای اکثر افراد بی‌خطر است؛ اما نکاتی وجود دارد که باید قبل از مصرف بذر کتان برای کاهش وزن به خاطر داشته باشید. دانه‌های کتان خام یا نارس را مصرف نکنید. این دانه‌ها نه تنها باعث سوء هاضمه می‌شوند، بلکه ممکن است حاوی ترکیبات سمی نیز باشند.

در دوران بارداری باید از مصرف مکمل‌های بذر کتان خودداری شود، زیرا باعث ایجاد عوارض جانبی هورمونی می‌شود. اگر از دانه‌های کتان به هر شکلی استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب همراه با آن می‌نوشید. اگر هنگام استفاده از مکمل‌های بذر کتان به میزان کافی آب میل نکنید، بدن قادر به هضم فیبر اضافی ناشی از آن نخواهد شد. در نتیجه منجر به گرفتگی معده و یبوست می‌شود.

سایر مزایای دانه‌های کتان

ترکیبات غذایی بذر کتان فقط برای کاهش وزن ایده آل نیست. هنگامی‌که دانه‌های کتان را مصرف می‌کنید، مزایای بیشتری برای سلامتی خواهید داشت. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • کاهش کلسترول
  • بهبود هضم
  • سلامت کلیه‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • سلامت قلب و عروق

سخن پایانی …

جالب است بدانید که کتان یکی از اجزای اصلی سوغاتی شهر کرمان به نام قاووت یا همان قوتو است که مردم کرمان آن را بسیار انرژی‌زا می‌دانند و برای حفظ سلامتی در این خوراکی خوشمزه از قدیم استفاده می‌شده است. شما می‌توانید از کتان پودر شده به همراه آب‌میوه‌های طبیعی یا شیر نیز به‌صورت روزانه استفاده کنید تا هم لذت‌بخش باشد و هم به شما برای کاهش وزن کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا