تناسب اندام

آیا آنزیم های گوارشی باعث کاهش وزن می شوند؟

آنزیم های گوارشی اغلب برای حمایت از هضم سالم و افزایش جذب مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از مردم با تعجب می‌پرسند که آیا آنزیم های گوارشی می‌توانند به آن‌ها در کاهش وزن کمک کنند.

در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که آیا آنزیم های گوارشی می‌توانند باعث کاهش وزن شوند، تا پایان با ما همراه باشید.

آنزیم های گوارشی چیست؟

آنزیم های گوارشی ترکیباتی هستند که به تجزیه مواد غذایی کمک می‌کنند تا مواد غذایی به اجزای کوچک‌تری تبدیل شوند و بدن بتواند آن‌ها را جذب کند.

سه نوع اصلی آن عبارت‌اند از:

پروتئاز: پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند

لیپاز: تجزیه لیپیدها به گلیسرول و اسیدهای چرب

آمیلاز: کربوهیدرات های پیچیده و نشاسته را به قندهای ساده تجزیه می‌کند

بدن شما به طور طبیعی آنزیم های گوارشی تولید می‌کند، اما به صورت مکمل نیز موجود است. این مکمل ها اغلب برای بهبود شرایطی مانند عدم تحمل لاکتوز و سایر مشکلات گوارشی مانند بیماری سلیاک و IBS استفاده می‌شود.

تحت تأثیر قرار دادن باکتری‌های روده با آنزیم‌های گوارشی

برخی مطالعات نشان می‌دهد که آنزیم های گوارشی می‌توانند باعث بهبود سلامت میکروبیوم روده شما شوند. میکروارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند. این مطالعات نشان می‌دهد که میکروبیوم روده می‌تواند در کنترل وزن نقش داشته باشد. یک بررسی از 21 مطالعه نشان داد که افزایش باکتری های مفید در روده می‌تواند باعث کاهش شاخص توده بدن، توده چربی و وزن بدن شود.

سایر آنزیم های گوارشی

اگرچه تحقیقات  به طور دقیق نشان نمی‌دهد که آنزیم‌های گوارشی می‌تواند مستقیماً باعث کاهش وزن شود یا نه اما می‌توان ثابت کرد در سلامت روده و هضم تأثیر زیادی دارد. آنزیم‌های گوارشی همچنین می‌تواند نفخ را کاهش داده و ایمنی روده را تقویت کنند، به ویژه برای کسانی که بیماری هایی مانند IBS دارند.

بیشتر مکمل‌های آنزیمی گوارشی حاوی ترکیبی از لیپاز، آمیلاز و پروتئاز هستند. بعضی از انواع آن حاوی آنزیم‌های خاص دیگری نیز هستند که اگر در هضم مواد خاصی مشکل داشته باشید می‌توانند مفید باشند. توجه داشته باشید به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک از این مکمل‌ها استفاده نکنید. سایر آنزیم‌های رایج موجود در مکمل های آنزیم گوارشی عبارتند از:

لاکتاز: هضم لاکتوز، نوعی قند موجود در لبنیات است که آن را بهبود می‌بخشد.

آلفا-گالاکتوزیداز: به تجزیه کربوهیدرات های پیچیده لوبیا، سبزیجات و غلات کمک می‌کند.

فیتاز: از هضم اسید فیتیک موجود در غلات، مغزها و حبوبات پشتیبانی می‌کند.

سلولاز: سلولز، نوعی فیبر گیاهی را به بتا گلوکز تبدیل می‌کند.

مکمل ها از منابع میکروبی یا حیوانی گرفته می‌شوند. اگرچه آنزیم‌های گوارشی مبتنی بر حیوانات بیشتر رایج هستند، اما مکمل‌های میکروبی می‌تواند یک گزینه مناسب و گیاهی باشد.

برای اطمینان از کیفیت، برچسب مواد تشکیل دهنده را بررسی کرده و از مکمل های پر مواد، مواد افزودنی و مواد نگهدارنده دور شوید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که همیشه باید آنزیم های گوارشی را به همراه غذا مصرف کنید تا اثربخشی آنها به حداکثر برسد.

آنزیم های گوارشی برای کاهش وزن و تناسب اندام

مهار کننده های آنزیم گوارشی

درحالی‌که آنزیم‌های گوارشی ممکن است مستقیماً باعث کاهش وزن نشوند، تحقیقات نشان می دهد که مهار کننده های آنزیم می‌توانند این کار را انجام دهند. مهارکننده های آنزیم‌گوارشی جذب برخی از عناصر مغذی درشت را کاهش می‌دهند و گاهی اوقات در درمان چاقی برای افزایش کاهش وزن استفاده می‌شوند.طبق بررسی بر روی  14 مطالعه نشان داد، مکمل های بازدارنده آمیلاز استخراج شده از لوبیای سفید می‌تواند هم باعث کاهش وزن و هم کاهش چربی در انسان شود.

همچنین مهار کننده لیپاز به نام اورلیستات می‌تواند جذب چربی را تا 30٪ کاهش دهد. این کار را با کاهش تولید لیپاز در معده و پانکراس و در نتیجه کاهش وزن انجام می‌دهد. یک مطالعه در 40 زن مبتلا به چاقی نشان داد که استفاده طولانی مدت از اورلیستات باعث افزایش برخی از هورمون های خاص می‌شود که گرسنگی و اشتها را به شدت کاهش می‌دهد.

سخن پایانی…

آنزیم‌های گوارشی موادی هستند که به تجزیه مواد غذایی می‌پردازند و مواد غذایی را به ترکیبات کوچک‌تر تبدیل می‌کنند تا به آسانی جذب بدن شوند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که  این نوع آنزیم‌ها می‌توانند سلامت میکروبیوم روده شما را بهبود بخشیده و در کنترل وزن شما تأثیر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا