پوست

چگونه پوست مرده صورت را جدا کنیم؟

پوست مرده صورت به سلول‌های تخریب شده پوست گفته می‌شود. پوست به طور طبیعی هر 30 روز یکبار تجدید می‌شود. این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی پوست یا همان اپیدرم سلولهای مرده را ریخته و آنها را با موارد جدید جایگزین می‌کند. افراد از افتادن سلول‌های قدیمی پوست در طول روز غافل هستند.  و همچنین محصولات زیادی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند فرد را در جدا کردن سلول‌های مرده پوست از بدن خود یاری کند. با این حال، افراد باید در انجام این کار از نکات برجسته مراقبت زیادی کنند، زیرا این محصولات می‌توانند به راحتی پوست را آسیب رسانده یا تحریک کنند. در این مقاله، با در نظر گرفتن نوع پوست، به روش های مختلفی برای لایه برداری پوست مرده صورت می پردازیم.

چگونه پوست مرده صورت را لایه برداری کنید

فرد می تواند از یک اسفنج طبیعی برای لایه برداری صورت استفاده کند.

اگر شخصی مایل به لایه برداری صورت خود باشد، چندین مرحله باید رعایت شود:

  • از روشهای ملایم برای صورت استفاده کنید.
  • از استفاده اسفنج به پوست اطراف چشم و لب خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که صورت همیشه قبل از لکه برداری تمیز است.
  • پوست را بصورت دستی یا شیمیایی لایه برداری کنید.
چگونه پوست مرده صورت را لایه برداری کنید

لایه برداری دستی

لایه برداری دستی شامل استفاده از ابزار یا اسکراب برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست صورت است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از یک اسید خفیف برای حل پوست مرده صورت است. اکثر محصولاتی که برای استفاده در چهره به بازار عرضه می‌شوند حاوی مقادیر کمی از مواد اکسفولوژی شیمیایی هستند، بنابراین برای استفاده اکثر مردم بی خطر هستند. لایه بردارهای شیمیایی ممکن است برای افرادی که دارای پوست حساس یا خشک هستند مناسب نباشند، زیرا می‌تواند باعث خشکی یا تحریک شوند.

در هنگام استفاداز لایه بردار شیمیایی افراد نباید از این روش بیشتر از یک بار در هفته استفاده کنند. متخصص پوست می‌تواند در مورد استفاده و انتخاب محصول مناسب به شما کمک کنند.

متداول ترین انواع لایه بردارهای شیمیایی عبارتند از:

  • آلفا هیدروکسی اسید (AHA)
  • بتا هیدروکسی اسید (BHA)
  • رتینول

توصیه می شود از AHA ها، BHA ها و رتینول در کنار هم استفاده نکنید زیرا این مواد روی پوست خیلی به صورت خشن عمل  می‌کنند.

فرم‌های لایه برداری برای پوست مرده صورت

در زیر، فهرست‌های مختلفی را که ممکن است گزینه باشند ، لیست می کنیم.

1. لیف حمام

استفاده از لیف برای افرادی که پوست حساس تری دارند گزینه مناسبی است. یک لیف معمولی بگیرید و با آب گرم مرطوب کنید، سپس از این روش استفاده کنید تا بتوانید پوست را به آرامی در مکان‌های کوچک مالش دهید. تمیز کردن صورت قبل از لایه برداری نیز ممکن است مفید باشد زیرا این امر منافذ پوست را باز می‌کند.

2. اسفنج طبیعی

یک اسفنج طبیعی می‌تواند به خوبی کار کند تا بتواند شما را از شر سلول‌های مرده روی صورت خلاص کند.

نکته: مرطوب و پیچاندن اسفنج، سپس از حرکات دایره‌ای کوچک برای لایه برداری صورت استفاده کنید.

سعی کنید فشار زیادی روی پوست وارد نکنید زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک شود. با استفاده کردن از حرکت‌های ملایم بر روی پوست شما می‌توانید به راحتی از سلول‌های مرده پوست خلاص شوید، زیرا دیگر به طور محکم به سطح  پوست متصل نیستند.

3. اسکراب صورت

اسکراب‌های لایه برداری روشی محبوب برای خلاص شدن از سلول‌های مرده پوست از روی صورت است. با این حال، این روش می‌تواند به پوست آسیب برساند، زیرا این مواد ممکن است باعث میکرو پارگی یا تحریک شود.

نکته: از محصولاتی که حاوی مواد قوی هستند به شدت خودداری کنید.

اسکراب‌هایی که تولیدکنندگان در آن از نمک یا شکر استفاده می‌کنند به راحتی می‌توان از آن برای پوست ‌های نرمال استفاده کرد این نوع پاک کننده‌ها ملایم هستند. با این حال، مردم هنوز هم باید فقط با احتیاط و بیش از یک بار در هفته از آنها استفاده نکنند. این نوع لایه‌بردارها معمولاً برای افرادی که پوست حساس یا خشک دارند مناسب نیستند.

به عنوان یک گزینه جایگزین برای خرید اسکراب‌های تجاری ، فرد ممکن است بخواهد پوست خود را در خانه لایه‌برداری کند، مانند اسکراب شکر یا جو دوسر. باز هم، آنها فقط باید هفته ای یکبار این موارد را روی صورت بمالند.

فرم‌های لایه برداری برای پوست مرده صورت

فرم‌های لایه‌بردار شیمیایی برای پوست مرده صورت

1.AHAs

AHAها با حل کردن لایه بالای پوست برای آشکار ساختن سلول‌های جدید پوست در زیر کار می‌کنند. از AHAها استفاده کنید تا منافذ کوچکتر به نظر برسد یا ظاهر خطوط ریز را کاهش دهد. گلیکولیک اسید شایع ترین AHA است.

2.BHAs

BHAها در منافذ نفوذ کرده و آن‌ها را از حالت قفل خارج می‌کنند، بیشتر مناسب انواع پوست چرب و مختلط هستند. اسیدسالیسیلیک رایج ترین BHA است و متخصصان پزشکی از این موارد برای درمان آکنه استفاده می‌کنند .

3.رتینول

رتینول نوعی ویتامین A است که افراد برای مراقبت از پوست از آن استفاده می‌کنند. این لایه بردار شیمیایی آنقدر قدرتمند است که فرد می‌تواند برای درمان آکنه ازآن استفاده کند. رتینول می‌تواند باعث التهاب شود، بنابراین افراد مبتلا به اگزما، پسوریازیس یا روزاسه ممکن است بخواهند از استفاده از آن خودداری کنند.

فرم‌های لایه‌بردار شیمیایی برای پوست مرده صورت

جلوگیری از آسیب رساندن به پوست

در زیر لیست هایی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست در هنگام لایه برداری و مواردی را ذکر می‌کنیم.

  • همانطور که آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می‌کند از محصولاتی که قبلاً حاوی بنزوئیل پراکسید یا رتینول هستند استفاده کنید. لکه‌برداری بش ازاندازه با استفاده از این محصولات باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود.
  • از خرید محصولاتی که تولید کنندگان برای استفاده در مناطق دیگر بدن طراحی کرده‌اند خودداری کنید، زیرا برای پوست ظریف صورت بسیار خشن هستند. محصولی را انتخاب کنید که مخصوص استفاده در صورت باشد.
  • از لایه برداری پوست آسیب دیده یا آفتاب زده یا در صورت وجود بیماری پوستی خودداری کنید. آزمایش یک لایه بردار بر روی یک لکه کوچک پوست می‌تواند به بررسی سوزش کمک کند.
  • بعد از لایه برداری مرطوب کننده استفاده کنید و از ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده کنید. تمام لایه برداری‌ها حساسیت به نور ماوراء بنفش (UV) را افزایش می‌دهد.
  • از لایه برداری فوری برای مهمانی شب خودداری کنید. از بین بردن پوست مرده صورت ممکن است باعث ایجاد قرمزی یا سوزش شود.
جلوگیری از آسیب رساندن به پوست برای درمان پوست مرده صورت

شناخت نوع پوست برای لایه برداری پوست مرده صورت

شناختن نوع پوست فرد برای یافتن بهترین روش برای از بین بردن پوست مرده صورت بسیار مهم است.

انواع اصلی پوست عبارتند از:

  • نرمال
  • خشک
  • چرب
  • مختلط
  • حساس

فرد می‌تواند با شستن صورت خود با آب، نوع پوست خود را در خانه تعیین کند، سپس به آرامی آن را خشک کند. بعد از 1 ساعت باید به نوبه خود یک دست به چانه، بینی، پیشانی و گونه‌ها فشار داده شود. فرد با جستجوی اثری از روغن روی بافت، می‌تواند نوع پوست خود را به شرح زیر انجام دهد:

  • پوست نرمال: هیچ چربی روی بافت وجود ندارد و هیچ نشانی از خشکی ندارد.
  • پوست خشک: هیچ چربی روی بافت نیست و پوست محکم یا پوسته پوسته به نظر می‌رسد.
  • پوست چرب: چربی روی بافت و پوست براق به نظر می‌رسد.
  • پوست مختلط: گونه‌ها نرمال یا خشک هستند. ولی روی بینی، پیشانی یا چانه چربی وجود دارد.
  • پوست حساس: پوست احساس خارش دارد و به نظر می‌رسد قرمز یا خشک است.
شناخت نوع پوست برای لایه برداری پوست مرده صورت

سخن پایانی…

طیف وسیعی از لایه‌برداری در دسترس است، و بسیاری از دستور العمل‌های ساده برای تهیه یک اسکراب در خانه وجود دارد. استفاده مداوم از لایه بردارها برای پوست حساس می‌تواند به پوست آسیب برساند. استفاده از لایه بردار برای هر نوع پوستی می‌تواند در هفته فقط یک بار آن هم به آرامی به روشن‌تر شدن چهره  و برداشتن پوست مرده صورت کمک کند.

[منبع]

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا